·
Het Eataly-restaurant op Schiphol Amsterdam markeert een bijzondere mijlpaal: het allereerste Eataly-concept in Nederland. Voor dit unieke project mocht INTOS optreden als main contractor en verzorgden we de volledige afbouw en maatwerk interieur. Van concept tot oplevering werkten we samen met Avolta (voorheen HMS Host) en een Italiaanse architect om binnen een uitzonderlijk korte doorlooptijd een warm, authentiek Italiaans restaurant te realiseren in de dynamische omgeving van Schiphol.




Behoefte opdrachtgever
De opdracht kwam eind december binnen via Avolta (voorheen HMS Host) met als strakke deadline de opening vóór de zomervakantie. Normaal gesproken duurt alleen al een vergunningsaanvraag op Schiphol 2 tot 3 maanden, dankzij de jarenlange samenwerking tussen INTOS en Schiphol en het belang dat Schiphol zelf hechtte aan een nieuw horecaconcept op deze locatie, verliep het goedkeuringstraject uitzonderlijk snel.
Dit project was de eerste keer dat Avolta het volledige main contracting-pakket uit handen gaf. De capaciteit ontbrak om dit binnen de gestelde tijd te realiseren, vandaar dat de vraag bij INTOS terechtkwam. De samenwerking verliep via Avolta, die continu in contact stond met Eataly in Italië.
Uitdagingen
De grootste uitdaging was zonder twijfel de tijd. Van aanvraag tot oplevering zaten slechts zeven maanden, inclusief vergunningstraject, ontwerp, engineering en volledige realisatie. Dit vergde niet alleen snelheid maar ook uitzonderlijke coördinatie tussen alle betrokken disciplines: staalconstructie, loodgieterswerk, elektra, tegels, klimaatbeheersing, sprinklers en maatwerk meubilair.
Door de korte doorlooptijd werkten meerdere partijen tegelijkertijd op dezelfde vierkante meters. Dit stelde hoge eisen aan planning, flexibiliteit en onderlinge afstemming.
“Onze monteurs maakten extra uren, werkten ’s avonds door en toonden grote betrokkenheid om het project op tijd op te leveren – iets waar we met trots op terugkijken.”– Wim, projectleider INTOS
Afstemming met meerdere stakeholders
Eataly is een franchise-concept waarbij de Italiaanse franchisehouder veel invloed heeft op het ontwerp en de uitstraling. Om de franchise-identiteit te waarborgen moest elk detail – van kleur tot materiaal, van indeling tot verlichting – goed worden afgestemd. Schiphol controleerde vervolgens of het finale ontwerp voldeed aan hun eisen. Dit was een zorgvuldig proces met meerdere goedkeuringsrondes, waarbij we ervoor zorgden dat de authentieke Italiaanse identiteit behouden bleef binnen de luchthaven-setting.
Een bijzondere uitdaging was de afstemming met verschillende afdelingen binnen Avolta. Tijdens ontwerpbesprekingen zaten we regelmatig met vier tot vijf personen aan tafel: iemand verantwoordelijk voor het concept, iemand voor onderhoud, iemand voor de operatie en een start-up manager. Deze partijen waren het onderling niet altijd eens, wat betekende dat INTOS een adviserende en bemiddelende rol speelde.
Onze ervaring en technische kennis stelden ons in staat proactief mee te denken: wat is haalbaar, wat is praktisch, en hoe kunnen we het ontwerp van de architect combineren met de operationele wensen van het restaurantteam? Zo hielden we rekening met de werkstromen achter de counter, de afmetingen van serviesgoed, de plaatsing van koelapparatuur en de toegankelijkheid voor onderhoud.
Zoals bij elk Schiphol-project spelen brandwerendheid en veiligheid een cruciale rol. Alle materialen moesten voldoen aan de strenge eisen van de luchthaven.
Onze aanpak
Als main contractor coördineerden we alle disciplines en leveranciers:
Qua communicatie en planning stemden we goed af wanneer welke leverancier, waar kon werken en zorgden we dat iedereen op het juiste moment op de juiste plek was, cruciaal bij zo’n kort tijdsbestek.
Van ontwerp naar realisatie
We werkten nauw samen met de Italiaanse architect van Eataly Design om het ontwerp te vertalen naar een uitvoerbaar en praktisch concept. Ons team dacht actief mee: wat kan wel, wat kan niet, en waar zijn slimme oplossingen nodig? Een mooi voorbeeld hiervan is het omgekeerde rolluik. Eén van de displays moest ’s avonds afsluitbaar zijn voor de veiligheid, een traditioneel rolluik aan de bovenkant zou 12 tot 13 centimeter ruimte kosten en de gewenste open doorkijk verstoren. In overleg met de leverancier bedachten we een oplossing: een rolluik dat van onderaf omhoog komt. Dit was ongebruikelijk maar technisch haalbaar. Het resultaat? Een veilige, afsluitbare display die er overdag open en uitnodigend uitziet, zonder dat bezoekers iets merken van de technische oplossing erachter.
Afstemming en flexibiliteit
Doordat we zelf uit de praktijk komen, begrepen we wat er nodig was om het project te laten slagen. Onze projectleider stond regelmatig zelf op de bouw, hielp mee waar nodig en zorgde dat het team zich gesteund voelde. We hielden rekening met de operationele wensen van het restaurantteam, de esthetische visie van de architect, de technische eisen van Schiphol en de merkidentiteit van Eataly, een complexe puzzel die we met geduld, ervaring en vakmanschap hebben gelegd.
Opgeleverd resultaat
Het eindresultaat is een prachtig restaurant dat bezoekers direct meeneemt naar Italië. De warme kleuren, de sfeervolle verlichting, de combinatie van natuurlijke materialen en het groen maar ook de opvallende luifel boven de verkoopbalie creëren een intieme, gastvrije sfeer, ondanks de acht meter hoge hal waarin het restaurant zich bevindt.
De luifel speelt hierin een cruciale rol: het geeft een gevoel van geborgenheid en zorgt ervoor dat gasten zich niet verloren voelen in de grote ruimte. De verlichting is zorgvuldig ontworpen en draagt bij aan de warme, uitnodigende beleving. Het geheel oogt als een showroom maar voelt tegelijkertijd huiselijk en toegankelijk.
Bij de opening op 14 juli waren vertegenwoordigers van Eataly vanuit Italië aanwezig, waaronder de persoon verantwoordelijk voor ontwerp en concept. Allen waren zeer tevreden met het resultaat.
“Het vertrouwen dat Avolta in ons stelde door het volledige main contracting-pakket uit handen te geven, is beloond met een geslaagd project, opgeleverd op tijd en volgens verwachting. Inmiddels zijn er vervolgprojecten in de maak – een mooie bevestiging van de samenwerking.”
“Waar zijn we het meest trots op? Op het geheel. Op de snelheid waarmee we dit project hebben gerealiseerd, op de samenwerking tussen alle disciplines, en op de inzet van ons team. Het was geen makkelijke klus – meerdere partijen op dezelfde vierkante meters, strakke deadlines, extra uren – maar het is gelukt. En dat maakt het des te mooier.”– Wim, projectleider INTOS